Rya kraftvärmeverk har en viktig roll för Göteborgsområdets el- och fjärrvärmeförsörjning. Det är ett så kallat gaskombikraftverk som stod klart 2006 och där turbinerna levererades av Siemens. Verket drivs av naturgas, men nu är planen att successivt ställa om till mer förnybart bränsle.
– Vårt mål är att all fjärrvärme i Göteborg ska produceras av förnybara eller återvunna energikällor senast 2025. Därför satsar vi på att successivt ställa om Rya kraftvärmeverk till gröna bränslen som till exempel biogas. Tillgången på biogas är dock begränsad på marknaden så det innebär också en stor
ökning av produktionskostnaden, säger Adis Osmanovic, anläggningsägare på Göteborg Energi.
Tillsammans med Siemens Energy ska Göteborg Energi nu undersöka om det istället går att använda andra gröna bränslen i anläggningarna, till exempel flytande biodiesel. Det är ett demonstrationsprojekt som startar 2021 och som delvis finansieras av Energimyndigheten.
– Det kan handla om till exempel biodiesel som HVO eller RME. Vi hoppas att kunna locka flera samarbetspartner kring detta projekt, till exempel bränsleproducenter, distributörer och inte minst akademin.
Göteborg Energi har under driftsäsongen 2019/2020 installerat och driftat en testturbin med en ny typ av 3D-printade brännare från Siemens i stället för en av sina befintliga turbiner. Brännare tillverkade genom 3D-printing, eller additiv tillverkning som det också heter, öppnar för nya material och mer avancerade konstruktioner av brännare. Testturbinen används för validering av 3D-printade brännare under verkliga driftförhållanden. Och på sikt kan Göteborg Energi även tänka sig att blanda in vätgas i bränslemixen.
– Vätgas är absolut ett alternativ för framtiden. Tekniken för förbränning av vätgas blandat med till exempel biogas finns, men av kostnadsskäl är det inte ett realistiskt alternativ idag. Det kan ändras om volymerna ökar och priserna sjunker. I framtiden tror jag att vätgasen kommer att kunna blandas in i naturgasnätet, säger Adis Osmanovic som inte utesluter några fossilfria bränslen i framtiden.
– Vi tittar på många olika lösningar. För oss är det viktigt att kunna vara flexibla.
Johan Wickström