De boende i nejderna kring San Francisco lär vara vana vid tekniska innovationer och ambitiösa startupföretag. Men en solig oktoberdag 2019 fick de besök av en särskilt ovanlig gäst: en självkörande lastbil, så kallad podd, under utveckling av det svenska företaget Einride. Besöket skedde i samband med en investeringsrunda ledd av EQT och NordicNinja VC som bland annat ska finansiera Einrides expansion till USA.
Einrides podd har en eldrivlina som består av cirka 20 rörliga delar. Vilket kan jämföras med en vanlig dieselmotor, som består av runt 2 000 rörliga delar.
Einrides lastbil är specifikt utformad för eldrift och självkörning, och har ingen förarhytt. Designen ska minska koldioxidutsläppen från tunga transporter med 90 procent, enligt bolagets beräkningar, och samtidigt sänka transportkostnaderna rejält. Einride-podden används redan kommersiellt, om än i liten skala, av logistikbolaget DB-Schenker i ett industriområde i Jönköping. Den har där tillstånd att köra på en allmän väg i upp till 5 kilometer i timmen.
– Fokus just nu ligger på industrialisering av poddarna och utveckling av plattformen. Det finns både tekniska och regulatoriska utmaningar, men både tekniken och lagstiftningen utvecklas snabbt, säger Einrides vd Robert Falck.
Affärsmodellen är dock inte att tillverka och sälja lastbilar: tillverkningen sköts av samarbetspartners enligt Einrides specifikationer och design. Det som säljs är istället transporter som en service, där Einride via sin mjukvara och sitt ruttplaneringssystem kan jämföras med ett åkeri. Fast utan chaufförer. Det är ett av sätten som de ska stå sig mot etablerade lastbilsbjässar.
– Einride startades för att driva elektrifiering av tunga transporter. Vi är ett alternativ till dagens fossilbaserade industri som idag står för mer än 7 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Dagens aktörer har investerat väldigt mycket i dieseltekniken – både kunskap och pengar. Vi vill ändra synsättet kring transport och låta hållbarhet, genom elektrifiering och automatisering, ligga till grund för ett nytt transportsystem.
Omställningen till fossilfria energikällor är central för Einride, men förutom mer grön elproduktion ser de också ett behov av särskild laddinfrastruktur.
– Fullt autonoma fordon kräver autonom laddning. Där har energibranschen något att jobba med, avslutar Robert Falck.
Linus Olin