– Detta är det största klimatprojektet i norsk industri någonsin, sa olje- och industriminister Tina Bru till NRK, när satsningen presenterades den 21 september.
Bakom projektet ligger ett stort förarbete som har genomförts av Fortum, cementföretaget Norcem samt oljebolagen Equinor (tidigare Statoil), Shell och Total. De har gjort såväl pilotprojekt som förstudier, vilka blev klara tidigare i år. De visar att förutsättningarna är goda för att genomföra fullskalig CCS med infångning av koldioxid från Fortums avfallsförbränningsanläggning Klemetsrud i Oslo och Norcems cementanläggning i Brevik. För transporter och lagring i Nordsjön står Equinor, Shell och Total.
Risk för försening
Totalt kommer satsningen att kosta drygt 25 miljarder norska kronor fördelat på tio år, vilket är pengar som kommer från såväl staten som industriaktörer. I den investeringssumman ingår två infångningsprojekt. I den norska statens finansiering ingår infångning av koldioxid från Norcems cementproduktion i Brevik, vilket omfattar 400 000 ton koldioxid per år. För att den norska staten även ska stödja infångning av koldioxid från Fortums avfallsförbränningsanläggning kräver de att Fortum har en medfinansiering på 3,8 miljarder norska kronor.
Fortum hoppas dock fortfarande att kunna ingå i CCS-satsningen.
– Det kommer att bli väldigt krävande att få medfinansiering på en så stor summa. Vi kommer att söka pengar från den nya europeiska innovationsfonden, som stödjer koldioxidsnål teknik, säger Jannicke Gerner Bjerkås, CCS-direktör för Fortum Oslo.
Kan sätta press i Sverige
För svensk del är den norska satsningen väldigt viktig, framför allt för att Sverige inte har egen lagringskapacitet utan kommer att behöva lagra koldioxiden i norska akviferer i Nordsjön.
En av de svenska anläggningar som kommit längst med infångning av koldioxid är biokraftvärmeverket i Värtan, som ägs av Stockholm Exergi. Bolaget ingår också i ett internationellt samarbete för att utveckla lagringen av koldioxid, vilket drivs av Northern Lights, som är ett samarbetsprojekt mellan Equinor, Shell och Total.
– Att Norge går vidare med lagringen är en viktig del i att kunna skapa en hel CCS-kedja. Nu behöver vi gå in i djupare förhandlingar med Northern Lights kring ett kommersiellt avtal, samtidigt som det behövs ett avtal mellan Sverige och Norge för att möjliggöra transport av koldioxid till Nordsjön, säger Johan Alsparr, affärsprojektledare på Stockholm Exergi.
– Den norska satsningen bör också sätta press på svenska politiker. Vi hoppas att det ska leda till att regeringen snabbar upp arbetet kring CCS – där ett beslut om omvänd auktionering är den viktigaste åtgärden.
Får Sverige ett system på plats inom kort kan man redan 2022 genomföra en första omgång av omvänd auktion, säger Johan Alsparr.
Ann-Sofie Borglund