Ebba Löfblad jobbar med digitaliseringen av energisektorn och frågor som bland annat rör efterfrågeflexibilitet med fokus på fjärrvärmesystem. På ett av Energiforsks seminarier pratade hon om utmaningarna med digitaliseringen:
– Det handlar inte främst om tekniken utan om de konsekvenser den kan få. Det finns en viss rädsla ute bland företagen om vad tekniken kan föra med sig. Men jag har redan sett exempel på företag som ser att digitaliseringen kan leda till fördelar på många områden.
Datan ger nya insikter
Digitaliseringen kopplar ihop, integrerar och utvecklar grunden för systemtjänster inom energisystemet. Ett smart fjärrvärmenät kan ta in stora mängder indata från omvärlden som till exempel, temperatur, tryck, flöde, väderprognoser och förutsättningar för produktion. Den här datan genererar insikter som leder till en rad nya verktyg för att utveckla och förbättra fjärrvärmeföretagens kundrelationer, som kundanpassade lösningar och förbättrade erbjudanden.
– Även om en del har initierats är det mycket som återstår. Ju längre tid energibranschen tar på sig, desto större risk är att nya aktörer tar sig in mellan energibolagen och deras kunder. Det kan till exempel handla om teknik för att styra inomhustemperatur och ett erbjudande om energitjänster. Energibolagen riskerar därmed att tappa kontrollen över sina kunder till andra aktörer.
Ebba Löfblad avslutar med några uppmaningar till branschen:
– Var nyfikna och ha en öppen, men pragmatisk inställning till digital teknik och börja våga testa. Gör digitaliseringsresan ihop med era kunder. Glöm inte it-säkerhetsfrågorna, men låt inte rädslan hejda utvecklingen.
Marie Kofod-Hansen